فن‌آوری ذوب مس

فن‌آوری ذوب مس

فن‌آوری ذوب مس

میزان کل فلز مس موجود در دنیا 696 میلیون تن است که کشورمان با دارا بودن 22 میلیون تن از این مقدار رتبه هشتم را دارد و سهم 4 درصدی از ذخایر دنیا را دارد. سالانه 20 میلیون تن مس معدنی در جهان تولید می‌شود که سهم ایران 302 هزار تن است و رتبه دوم را در این حوزه دارد. چشم‌انداز سال 1400 شرکت ملی صنایع مس ایران تولید 400 هزار تن کاتد در نظر گرفته شده است.
واحد تحقیق و توسعه همواره رکن اصلی فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی شرکت ملی صنایع مس ایران بوده است. هدف اصلی این واحد، انجام پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای به منظور ارتقا سطح کمی ‌و کیفی محصولات، ایجاد، انتقال و به‌روزرسانی دانش فنی، استقرار فناوری‌های جدید، بهینه‌سازی عوامل مؤثر در تولید، رفع موانع و مشکلات خط تولید است.

قابل توجه داشت که مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. میزان و نوع سوخت مصرفی کارخانه ذوب و نیز میزان تولید مس آندی بررسی شد. تفاوت عمده این دو نوع فناوری ذوب مس، در استفاده بیشتر از حرارت ذاتی کنسانتره مس در واکنش های گرمازا، در کوره فلش می باشد. با تغییر تکنولوژی، مصرف مازوت حذف و مصرف گاز طبیعی افزایش یافت. میزان انرژی مصرفی به ازای تولید هر تن مس آندی و بالطبع هزینه های آن، کاهش یافت؛ و از نظر اقتصادی در مقایسه با میزان مصرف انرژی کارخانه های تولید مس در دنیا، در شرایط بهتری نسبت به قبل قرار گرفت.

ذوب مس

قالب‌های مسی جینان ، پیشرو در صنعت فولاد سازی با در اختیار داشتن دو کوره القایی هسته دار و نیمه پیوسته با فرکانس متوسط با ظرفیت سه تن، یکی از پیشرفته ترین تولید کنندگان چین با ظرفیتی بالغ بر 11.000 تن در سال می‌باشد. در واقع شرکت جینان از مس الکترولیتی برای تولید برخی از آلیاژهای شمش‌ مس و آلومینیوم استفاده می‌کند: φ360、φ300、 φ245、φ238、φ215、 φ190、φ180、φ165、 φ160   φ145、φ120、φ110 و غیره. البته این تنها بخشی از خدماتی است که این مجموعه ارائه می‌دهد. گروه تولیدی صنعتی جینان همچنین بخشی از تولید خود را برای سفارش خاص مشتریان اختصاص داده است‌. شمش مس تولیدی  جینان عمدتا برای پروسه تولید درون کارخانه‌ای قالب‌های مسی، دهانه کوره‌ها ، نیزک‌های حرارتی (اکسیژن)، آهنگری، پتک کاری، اکستروژن و صنایع دیگر قابل استفاده و بهره برداری است.

آزمایشگاه های گروه صنعتی تولیدی جینان دارای امکانات زیر است.

طیف سنج بی تبدیل وسیله ای که می‌تواند به سرعت و موثر محتوای عناصر مختلف یک محصول را تجزیه و تحلیل کند.

دستگاه تست اولتراسونیک نیز با ردیابی فراصوت، ساختار داخلی بافت یافته می‌شود و موجبات کنترل تاثیرگذارتر در ساختار آن محیا می‌شود.

میکروسکوپ الکترونی وسیله ای است که کاربرد بسیاری دارد از جمله مشاهده تصاویر متالوگرافی بر روی کامپیوتر راحت است ، بنابراین می توان طیف متالوگرافی را تجزیه و تحلیل کرد و درجه و چاپ خروجی تصویر را انجام داد. ترکیب آلیاژ ، فرآیند عملیات حرارتی ، فناوری پردازش گرم و سرد به طور مستقیم بر ساختار داخلی مواد فلزی ، تغییرات ساختاری تأثیر می گذارد ، به طوری که خصوصیات مکانیکی قطعات تغییر می کند.

 

 

لوگو جینان چین

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *